15 maart 2013

Die avond op de trein.

Het komt al eens voor dat ik voor het werk naar Brussel moet, maar vandaag mocht ik. Ik had een collega die ons verliet en dus ging ik haar nog even opzoeken (en een glaasje wijn drinken). Het komt blijkbaar niet zoveel voor dat ik op vrijdag naar Brussel moet, want het fenomeen van vandaag was mij iets vreemder: studenten op de vrijdagavondtrein.

Ik had liggen dutten tussen Brussel en Gent. Dat lag uiteraard niet aan de wijn. Het beste bewijs is dat ik in het doorgaan ook lag te dutten en toen was er geen sprake van wijn geweest. Anyway: het was een geluk dat ik niet tussen Gent en Brugge wou dutten, want daar zou ik lelijk bedrogen uitgekomen zijn. Er werd duchtig naast mij gebabbeld. Op zijn students. Over bier en (andere) drank, over uitgaan, over dat er moest geleerd worden maar dat het er niet van kwam, over dronken zijn en over het gevaar van op je bakkes krijgen. Verbazingwekkend weinig over school eigenlijk. Al mocht dat omwille van de vorige misschien niet verbazen.

Het was niet dat ik mij ergerde eigenlijk, ik vond het ontzettend amusant. Ze zullen het vermoedelijk niet gemerkt hebben, maar ik ben tussen Gent en Brugge geen 5 blz. verder in mijn boek geraakt. En toen viel mij met de kracht van een blikseminslag binnen dat mijn oudste dochter binnen 4 jaar daar ook wel eens zou kunnen zitten. En over uitgaan en drinken en nietoverschool zou praten. En over hoe chill alles wel is. Chill ja.

Owmygod dacht ik. Maar die uitroep zal vermoedelijk al uit de mode zijn.

20 opmerkingen:

  1. Anoniem3/16/2013

    Owmygod, heb je toevallig opgevangen wat die nieuwe hippe uitspraak van het moment is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een uitspraak niet, maar 'chill' is wel het modewoord blijkbaar. Zo van: 'eerst vond ik haar niet zo tof, maar nu is ze wel chill'. Het ging niet over mij evenwel ;-)

      Verwijderen
  2. Chillax, nog 4 jaar geen kopzorgen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk jij maar, het is al maart en dus wordt de rust beperkt tot 3 jaar en 6 maanden. Hoop ik.

      Verwijderen
  3. Anoniem3/16/2013

    hihi... Ja ja, kleine meisjes worden groot.
    Nieuwe uitspraken heb ik niet voor je. Die veranderen met de maand hier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om de maand?! Hiermee is duidelijk gebleken dat jullie weer veel sneller zijn dan wij, Vlamingen ;-)

      Verwijderen
  4. Heftig hè? Soms zou je de tijd wel stil willen zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar zeg je het, meid. Het is niet zozeer dat zij groot wordt, het is dat ik oud word ;-)

      Verwijderen
  5. ik spreek al eerder in aantal maanden dan in jaren ... ik kan alleen maar hopen dat dochterlief de vrijheid aan zal kunnen !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop met je mee, zag al dat de studiekeuze geen evidentie is... Duimen maar.

      Verwijderen
  6. Anoniem3/17/2013

    Alles op zijn tijd. Geniet nog van die 3,5 jaar en dan zie je wel. Hoe was jij in je studententijd ? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hihi, dat is al best snel, over minder dan vier jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaja, doe er nog een schepje bovenop, Dionne. :-D

      Verwijderen
  8. Ik koop voor jou wel een boekje van Paulien Cornelissen, dan weet je meteen wat in en out is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's een Hollandse, dat telt niet. Wedden dat het woord 'bère' (*) niet in haar boekje voorkomt? Hier nochtans ferm in zwang.

      (*) Het West-Vlaams voor 'Heel tof' of 'keileuk'.

      Verwijderen
    2. Ik heb het al, al uitgelezen ook. Vond het wel leuk om lezen eigenlijk. En bère is inderdaad ook een toppertje hier :-)

      Verwijderen
  9. woeha, zalig gewoon! elk zijn tijd zeker :-)
    maar is chill al niet eens gepasseerd? ik hoor van mijn neefje nog regelmatig "cool", maar ook "vet" en "mega" en laatst "bère"...
    redelijk heavy allemaal....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zalig, zo'n gesprekken volgen :-))) Net zoals : rondlopen in 't donker en binnenpiepen in de huizen, love it!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Anoniem3/26/2013

    OMG :-). Ik heb nog eens naast studenten gezeten die voor de hele coupé bezig waren over welke pillekes ze die avond zouden scoren. Sans gêne! Het hele fenomeen van in-het-weekend-naar-huis en tijdens-de-week-op-kot vind ik eigenlijk nogal bizar (al heb ik me daar zelf vroeger nooit vragen bij gesteld!).

    BeantwoordenVerwijderen