2 februari 2013

Twitterloze februari

Ik smeet mijzelf van twitter af gisteren. Dat is natuurlijk minder drastisch dan het klinkt, want twitter vindt dat je een ik-denk-er-over-na-periode verdient. 30 dagen is dat. Februari is dan ook de ideale maand om de testcase door te voeren, want die is -zoals wij allen weten- maar 28 dagen lang. Dan kan ik toch minstens zeggen dat ik het een maand geprobeerd heb zonder iets kwijt te raken. Als ik nog terug wil natuurlijk.

Het is niet dat er geen leuke mensen op twitter zitten. Er zitten heel leuke mensen op twitter. Een aantal ervan is ontzettend grappig en hebben een lekker droog gevoel voor humor. Ik zal die dan ook best wel missen. Het is eerder dat er ook minder leuke mensen op twitter zitten. Ego's. Aandachtstrekkers. Kijk-hoe-geweldig-ik-ben-mensen. Kijk-eens-hoe-intelligent-ik-ben-mensen. Kijk-eens-wat-een-pech-ik-weeral-heb-dus-heb-toch-medelijden-met-mij-mensen. 'Dan volg je die toch gewoon niet? Gooi ze eruit.' zegt het lief. Maar zo simpel ligt het dus niet voor mij. Want -hoewel net die mensen er gewoon niet wakker van zullen liggen dat ik hen niet meer volg- ik krijg daar zo'n ambetant gevoel van, van ontvolgd worden. En dan denk ik dat zij dat ook misschien wel hebben. Dus ik doe het niet.

Ik krijg eveneens de kriebels van mensen die niet antwoorden als je iets vraagt. Ik vind dat een gebrek aan beleefdheid. Elementaire. Maar daar is twitter blijkbaar niet voor gemaakt, voor beleefdheid. Ik weet heel goed welke wel antwoorden. Die zijn simpelweg leuk, sympathiek een aangenaam en zijn nooit van de soort (zie hierboven) die mij irriteert. Die mogen blijven. Als ik nog terug ga. Want ik stop er wel heel veel tijd in om weinig plezier terug te krijgen. Het wordt tijd dat ik halfweg mijn leven mijn prioriteiten ga stellen. En die liggen voorlopig niet bij twitter.

29 opmerkingen:

  1. ha, ik heb een tijdje terug nog geroepen op twitter, gesmeekt, getierd...op alle mogelijke manieren een goeie dag wensen dus. nooit iemand die antwoordde. een simpele algemene vraag stellen? geen pc of laptop die een antwoord geeft. iemand rechtstreeks iets vragen? ja, dan soms een antwoord...nu hou ik die enkel nog om een nieuwe blogpost op te zetten, en om een paar filmsite's te volgen.
    leuk weekend, Elke
    twexit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. exact mijn idee, Maddox (ik snap nog altijd niet waarom je hier Joten bent trouwens). Jij ook een fijn weekend. :-)

      Verwijderen
    2. ik denk dat het door Gravatar of zo komt, dat ik mss omgekeerd ingevuld heb tav wordpress. het is joten (van johan) maddox (verbastering van mijn achternaam, ofte madd ox :-))

      Verwijderen
  2. Ik heb het een maandje of 2 gehad, een account. Vond het zó stom. Mensen die ik heel intelligent acht, twitterden de meest stomme kreten. En het ergste vond ik dit soort teksten: rondedansjedoet. He? Of van die mededelingen van mensen die op de bus stonden te wachten, in de rij voor de kassa etc. TOTAAL niet interessant. Ik was er snel klaar mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook nog helemaal mijn ding geweest. Ik ben duidelijk wel met plezier verslaafd aan facebook en bloggen, dus het kan niet aan het internet liggen.

      Verwijderen
  3. Ik moet nog ergens een account hebben, waar ik dan eenmaal iets op gezet heb (ben zelfs al vergeten wat - zo interessant kan het niet geweest zijn)
    Ik ben vooral bang dat ik met mijn chaotische geest een privébericht voor een beperkt publiek zomaar de hele wereld zou insturen. Voor mij hoeft het dus ook niet !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op twitter kan je je echt niet vergissen tussen privé en openbaar. Ik snap totaal niet dat Leterme daarin geslaagd is. Anyway: naar mijn mening mis je niet echt zoveel.

      Verwijderen
  4. En toch blijf ik erbij dat de niet-leuke ontvolgen gewoon de beste manier is om én te genieten van het goede dat Twitter wél ook te bieden heeft, en toch niet geïrriteerd te raken...
    En zo inzitten met hoe mensen die je irriteren, zich gaan voelen als je ze ontvolgt, is dat niet een ietsiepietsie té empathisch willen zijn? Vreemd dat je met die gedachtenkronkel géén bio-eco-vegetariër bent geworden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil niet té empathisch zijn, ik ben het gewoon. Sterker nog: ik compenseer jouw gebrek eraan ;-).
      Ik ben niet empathisch waar het dieren betreft. Daar heb ik dochters voor. Geef mij maar een steakske :-)

      Verwijderen
  5. Anoniem2/02/2013

    ik heb ook een twitterding, maar ik zie er eigenlijk totaal het nut niet van. Of de lol. Ik overweeg ook om eruit te stappen. (March)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon doen dus. Moeilijk is het niet, zelfs ik kon het. ;-)

      Verwijderen
  6. Anoniem2/02/2013

    Ik ben ook niet zo'n Twitterfan.

    Soms verschijn ik enkele maanden, tot ik mij weer aan 't een of 't ander erger. Dan blijf ik weer eventjes weg, tot er weer ergens een aanleiding is om toch eventjes te verschijnen en ik weer blijf plakken. 'n Vicieuze cirkel dus...

    Wel benieuwd in welke categorie je mij hebt gestoken. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah kijk, blij te horen dat je er ook last mee hebt. Ik ga elke dag wel kijken, dus ik blijf er in hangen als ik het niet afsluit. Misschien start ik dan weer op met enkel degenen die mij wel genegen zijn.

      Verwijderen
    2. En oja: jij mag blijven. Zo heb ik je blog opnieuw gevonden trouwens :-)

      Verwijderen
    3. Anoniem2/04/2013

      Jeuj! :-D

      Verwijderen
  7. Ik twitter niet, al lijkt het me wel leuk. Net daarom dat ik ervan afblijf. Facebook is al verslavend genoeg en bloggen nog meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is totaal anders dan facebook. Daar waar je op fb wel respons krijgt, krijg je dat op twitter amper. Misschien heb ik gewoon graag dat iemand reageert. Dat zal het zijn ;-)

      Verwijderen
    2. Anoniem2/10/2013

      Ik heb het tijden niet gebruikt, maar ga het nu wel eens deftig proberen. De kunst zal wel dezelfde zijn als bij facebook... selectief zijn, maar naar het schijnt is dat tegennatuurlijk gedrag met tools waar het aantal vrienden "officieel" aangegeven staat.

      Verwijderen
  8. toomawashisteuntsven2/03/2013

    SVEN heeft gelijk. PUNT. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gij bent dus toch een vent... ;-)

      Verwijderen
    2. Hij is vooral iemand met gezond verstand :-)

      Verwijderen
    3. Ofwel ook een empathieloze ;-)

      Verwijderen
    4. Anoniem2/10/2013

      Wow. Over dat laatste ga ik eens nadenken @toomawashi :-) (ah nee, dat @ is typisch twitter gedoe)

      Verwijderen
  9. "Kijk-hoe-geweldig-ik-ben-mensen. Kijk-eens-hoe-intelligent-ik-ben-mensen. Kijk-eens-wat-een-pech-ik-weeral-heb-dus-heb-toch-medelijden-met-mij-mensen."

    Gelukkig heb je die niet in blogland! ;-)

    Sinds Huisvrouw zichzelf naar de hemel twittert, blogt ze niet meer. Alleen al daarom ben ik anti-twitter. En ook omdat ik er niks vanaf weet natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar in blogland ga je die gewoon niet lezen, je moet ze niet eens ontvolgen, hé.

      Verwijderen
  10. Welkom bij de onttwitterden

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh-ho. Ik vind dat jammer. Gelukkig zie ik je nog op FB.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik heb een account maar raak er voorlopig niet echt wijs uit. Doe daar eigenlijk nauwelijks iets mee, waarschijnlijk ben ik één van diegene die niet antwoordt (maar heb ik dat zelf geeneens door)...

    BeantwoordenVerwijderen