12 januari 2013

Spreekbeurt

Vorige dinsdag begon de les. Deze die ik verondersteld ben om 3 jaar te volgen en te eindigen als gids. Of toch als iemand die voor een gids kan doorgaan, ik ben wat voorzichtig als het over mijn eigen kunnen gaat. We zien wel.

De eerste les was alvast een topper, het ging over communicatie en dat boeit me wel. Het feit dat ik ook vorig jaar een cursus onderhandelen mocht volgen met een aantal collega's hielp in alle geval al, want een deel van deze cursus was hetzelfde. Er wordt echter niet verwacht dat we voor dit deel ontzettend hard gaan studeren, we moeten wel een soortement van spreekbeurt geven: 5 minuten praten over een favoriet kunstwerk. De woorden waren nog niet koud, of mijn hoofd draaide al op volle toeren. Ik heb een zwak voor kunst en ik wil een goed kunstwerk kiezen. Niet té bekend, maar ook niet zo onbekend dat er amper wat over te vertellen vallen of dat ze mij een creep gaan vinden. Dat wordt spannend... Ik voel mij weer 12 jaar, met dat verschil dat ik ondertussen gelukkig al wat meer zelfzeker geworden ben. Thank god voor dat. Daar willen we niet meer naar terug. Niet, zeg ik u. Ik had toen trouwens twee vlechten die Tirolergewijs op mijn hoofd vastgemaakt waren. Ik wil maar zeggen... Ge wilt het niet weten.

29 opmerkingen:

  1. Goh gids worden dat zou nog iets voor mij zijn...
    Maar drie kaar naar school
    Pffffffff
    En examens zeker.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze beginnen vrij rustig, vind ik, vermoedelijk om niemand af te schrikken. Soms zijn het werken die je moet maken, soms examens. Het zijn modules van een aantal weken (12 of zo), 1 avond in de week en als je er eentje wil schrikkelen, kan je die het jaar erna ook volgen bij een anderen groep op een andere avond. Als het zo leuk en interessant blijft, zie ik het wel zitten.

      Verwijderen
  2. Dan ben je toch ergens halverwege geëvolueerd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Succes Elke! Dat is nu eens iets dat ik niet zou durven :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als iedereen het zou doen, was het niet meer nodig, hé ;-)

      Verwijderen
  4. Anoniem1/13/2013

    Tirolergewijs...whahahaha... ik zie het voor me, ik zie het voor me.
    Maria heeft ook altijd gids willen worden. Maar ze werkt bij een callcenter. Toch heeft ze mij, vier jaar geleden mooi rondgeleid door Hasselt (waar ze woont) en waar ik als Hollander voor het eerst kwam. Ze is helemaal niet geschoold als gids maar wat mij opviel was haar enthousiasme, haar passie. Ze sprak over de dingen alsof ze leefden. Zo warm dat ik de vrieskou in de Virga Jessekerk niet voelde. Zo stel ik me nu een gids voor, passie, warmte, ik wens het je toe. Je hebt het vast. We melden ons gewoon nu al aan voor je eerste rondleiding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik inderdaad ook een goeie eigenschap voor een gids. Ik hoop het ook. Wees welkom binnen 3 jaar :-)

      Verwijderen
  5. Oh! Wordt die 'spreekbeurt' hier ook neergepend? ik ben benieuwd! En ik denk dat gij prachtig stond met die tirolervlechten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat hem vooral over je houding, niet over wat je zegt. We mogen zelfs liegen, zei ze, maar dat ga ik toch maar niet doen.
      Ja hoor, die vlechten, vandaar dat ik ongetwijfeld al die interesse van jongens kon opwekken. Not ;-)

      Verwijderen
  6. Een gids met tirolervlechten. Dat zou ganz toll zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben benieuwd welk kunstwerk het wordt. In elk geval veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ga voor een Kook-het-voort-sessie met gids en vlechten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deal! Daar moeten we eens werk van maken, hé.

      Verwijderen
  9. Reacties
    1. Tot nu toe wel, maar we zijn pas twee lessen ver...

      Verwijderen
  10. Jij wordt beslist een gouden gids! (Hebdem? Hebdem?) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Anoniem1/15/2013

    Zo, ik ben weer helemaal mee. Ik heb gelezen met een lach en een traan. Ben zo blij dat ik terug gevonden heb.
    Ik zie je wel zitten als gids. Ik wil wel eens door jou rond geleid worden in eigen Stad. ;-) Veel succes !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Join the blogclub, Michke, ik ken er zo nog. Ene Zap onder andere :-)

      Verwijderen
  12. Naar't schijnt keimoeilijk hoor.
    Vergeet vooral niet die rondleiding die je ons beloofd hebt over drie jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oja, geef mij maar moed... *roloog*
      Ik vergeet het niet. Zelfs tussendoor moogt ge testpubliek spelen, hoor.

      Verwijderen
    2. Paasvakantie? Deal!

      Verwijderen
  13. Anoniem1/17/2013

    Ik zat net te denken. Het is wel crisis he? Stel nou dat ze geen gidsen nodig hebben. Dat de mensen denken: we slenteren zelf wel met een app door zo'n stadje. Wat ga je dan doen?
    Je moet er toch niet aan denken te moeten starten als TV gids.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. LOL, ik doe het niet om mijn centen mee te verdienen, hoor, het interesseert mij vooral om de geschiedenis en zo te doen. Doe ik het niet, dan is het ook goed. TV-gids daarentegen, dat lijkt me geweldig ;-)

      Verwijderen