22 oktober 2012

En hoe voelt u zich vandaag?

Gisteren hadden hij en ik het over het sociaal correcte antwoord op 'Hoe gaat het?'. Er is maar één sociaal aanvaardbare antwoordoptie: 'Goed.'. U ziet van hier dat ik daar niet aan mee doe. Als ze het niet willen weten, dan moeten ze maar gewoon 'Goeiemorgen' zeggen.

Wel dan. Deze morgen vroeg mijn ik-zie-hem-op-regelmatige-basis-collega hoe het was. Wetend dat ik laatst een weekje thuis was, vond ik wel dat een correct antwoord mocht. Ik zei dus 'Mwoah'. of toch iets dat zo klonk. De rest van de vergadering, die ik al op even regelmatige basis zie, vond dat vrij grappig. Zoals de ramen van het nieuw gebouw dus, zo bleek ik mij te voelen. Die werden sinds het oprichten en in gebruik nemen van het gebouw in januari nog niet gekuist.

Bij deze weet u het. Ik ben smerig en ondoorzichtig, want dat is het 'Mwoah'-gevoel. Gelukkig hebben ze mij hoe dan ook toch nog graag.

9 opmerkingen:

  1. Er zijn zat mensen tegen wie ik kan zeggen dat ik me "mwoah" voel als dat eens voorkomt. Dan moeten ze het me maar niet vragen. Ik ben nl altijd eerlijk. Waarom niet? Er wordt al genoeg toneelgespeeld vind je niet? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal juist, al ga ik nu niet bepaald van naaldje tot draadje uitleggen hoe het nu écht is, hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Smerig en ondoorzichtig? Heb ik iets gemist? ("yes, you missed a spot" is niét het antwoord waar ik zit op te wachten...) :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het moet deze morgen tussen Gent en Brugge gebeurd zijn, veronderstel ik. Of anders is het ambtenarenhumor ;-)

      Verwijderen
  4. Bijzonder, ik dacht daar zelf laatst ook over na. Over de sociaal correcte antwoorden en hoe onzinnig die vraag 'hoe gaat het' eigenlijk is geworden, omdat vele onder ons niet anders dan een sociaal correct antwoord willen. Vraag het dan niet, denk ik dan en ik zou het eigenlijk moeten zéggen.

    Er is niks mis met smerig en ondoorzichtig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal gelijk heb je. En smerig en ondoorzichtig, daar is eigenlijk heel wat mis mee, maar goed...

      Verwijderen
  5. Anoniem11/04/2012

    Blij je hier teruggevonden te hebben! En daarover heb ik ook al nagedacht. Het is inderdaad nogal nutteloos als iedereen steeds maar 'goed' antwoordt op de hoegaathet-vraag. Alleen haal je je soms een aardig vraagsalvo op de hals als je wat negatiever begint te antwoorden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idem voor het terugvinden (al vond ik jou natuurlijk niet, je was er nog altijd).
      De meeste mensen vragen niet, maar kijken ontzettend verschrikt. Daarvoor alleen zou je het eigenlijk moeten doen.

      Verwijderen
  6. Ha, ik vraag alleen hoe het gaat als ik het echt wil weten (wat meestal wel het geval is). En zelf antwoord ik ook altijd eerlijk, al beperk ik me op 't werk (veel franstaligen) doorgaans tot een lijzige "ça vaaaaa....". Mogen ze interpreteren zoals ze willen. :)

    BeantwoordenVerwijderen